Autobranchen Danmarks årsdag 2023

Brancheviden

Den 28. september 2023 havde Autobranchen Danmark inviteret til årsdag i Remisen i Brande. Her var et spændende program stablet på benene med forskellige indlægsholdere.

Gitte Seeberg åbnede ballet med hendes beretning om det forgangne år i autobranchen. Et år, hvor især Tesla skabte ravage med voldsomme prisnedsættelser, hvilket var et kraftigt varsel om, hvad vi kan forvente af producenterne i fremtiden - herunder især dem, der kun producerer elbiler.

Herefter (via en teams-forbindelse) fik salen foretræde for skatteministeren Jeppe Bruus, som på traditionel politikker-manér ikke kunne garantere, at afgifterne holdes i ro jf. den aftale, der blev indgået i december 2020. Den grønne omstilling i bilbranchen er gået hurtigere, end politikkerne kunne forudse, hvorfor det årlige provenu er faldet med næsten 50 % over de sidste 6 år.

Af spørgsmål fra salen var status på en mulig licensordning for leasingselskaberne som et værn mod lyssky forretningsmetoder i branchen, men dette var der ingen konkrete planer om at implementere for nuværende.

Elbiler var et gennemgående tema dagen igennem, så hvorfor ikke blive lidt klogere på, hvordan batterierne reelt fungerer, og måske lige så vigtigt: hvor meget produktionen udleder af CO2. Til at gøre os klogere var Kristian Sylvester-Hvid fra Teknologisk Institut, som til dagligt arbejder med batteriteknologi. Typer af batterier, hvordan de er opbygget og med hvilke materialer, hvor hurtigt de kan lade og afgive energi var bare nogle af de ting, som vi fik svar på. Derudover gjorde han det også klart, at for nuværende er det en større miljøbelastende proces at producere batterier end konventionelle biler, hvorfor nye elbiler sammenlignet med nye diesel og benzinbiler er bagud på point. Dog skulle der ikke mere end ca. 36.000 kilometers kørsel til, hvor der er breakeven på CO2-regnskabet, og herefter bliver elbilen det bedre valg. Dette forudsat at den primære ladet strøm kommer fra grønne energikilder. 

Jørgen Rasmussen (Direktør hos Motorstyrelsen) kunne herefter give os en status fra motorrummet. De begynder at se enden på al det administrative arbejde, som overgangsordningen kastede af sig. Herefter en status på de forskellige kontroller, som Motorstyrelsen har gennemført, samt hvilken effekt dette har haft. Rigsrevisionen vil gerne se mere kontrol, men Motorstyrelsen vurderer selv deres niveau for passede.

Efter en lækker frokost var vi klar til at høre om Santanders visioner for fremtidens bilmarked fra et finansieringssynspunkt. Og her var meldingen klar! Mere digitalisering af kunderejsen for bedre at understøtte de skiftende forbrugsmønstre i samarbejdet med bilforhandlere mv. 

Sidste indlæg kom helt fra Norge i skikkelse af Terje Jochumsen fra Gumpen Gruppen. Her delte han relevante erfaringer fra deres bilforretning i et norsk marked, hvor ca. 20 procent af bilerne kører på el. Gumpen Gruppen har derfor undergået en større transformation med fokus på ”one-stop-shop”, hvor løsninger til mersalg, øget tilgængelighed, dækhotel og ladepunkter har været medvirkende til deres succes. 

En rigtig spændende dag med gode indlæg og lækker forplejning, bl.a. et dejligt stykke Autokage til eftermiddagskaffen.

arrow_back
Forrige artikel
Stacc bliver Nordisk full-service leverandør inden for Asset Finance ved opkøb Bytelab A/S i Danmark
apps
arrow_forward
Næste artikel
Sensommerfest 2023
Rasmus Klemmensen

Rasmus Klemmensen

Marketingansvarlig

Telefon +45 87 11 33 23
Mail rasmusk@stacc.com

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål til et af vores indlæg, eller hvis du ønsker en dialog om et muligt samarbejde.

© Stacc Bytelab 2024 - Designed by Creative ZOO