Et stort og rungende farvel til 2020

Om Bytelab

Med 2021 bankende på døren vil vi hos Bytelab først og fremmest benytte lejligheden til at takke alle vores kunder, kolleger og forretningspartnere for et godt samarbejde i det forgangne år, som virkelig har krævet noget ekstra af os alle.

Det har især været et krævende og udfordrende år for flyselskaber, restauranter, biografer og diverse kulturinstitutioner, men også bilbranchen har været påvirket med markante fald i salget af biler. I marts, april og maj lå salget markant under samme periode i 2019 og prognoserne for resten af året så derfor meget dystre ud. Bilbranchen fik dog momentum fra juni og frem, hvilket kulminerede d. 17.12.20 med rekorden for flest indregistrerede biler på én dag med hele 3.881 biler. Denne rekord skal dog ses i lyset af, at regeringen et par uger tidligere præsenterede en ny aftale vedr. omlægning af registreringsafgiften, hvilket ville få en del biler til at stige med flere tusinde kroner over natten.

Salget for året lander alt i alt et fornuftigt sted med et markant bedre resultat end først antaget, da corona brød ud. Vi ser derfor ”kun” ind i en samlet nedgang på ca. 16 procent sammenlignet med 2019. Og her har især el- og pluginbilerne hjulpet godt til med en vækst på 125 % i forhold til sidste år, som altså nu også har fået en langsigtede løsning frem mod 2030 med de nye afgifter.

Æren for det stærke comeback kan dog ikke tilskrives grønne biler og de nye registreringsafgifter. I stedet tilfalder æren bilbranchen, som virkelig har formået at tilpasse sig den nye virkelighed.   


Fokus på kreative løsninger
Bilbranchen har formået at tænke kreativt med hensyn til rådgivning, salg og service af biler, som pludseligt skulle håndteres på nye måder. Digitale løsninger i et format, hvor kunderne kan få rådgivning og en virtuel fremvisning af biler. Online showrooms med bl.a. 3D-animerede præsentationer og brugervenlige interfaces. Værksteder, som henter og bringer biler for kunderne eller blot klarer servicen på hjemmeadressen. Afprøvning af nye eller brugte biler fra indkørslen (i stedet for hos forhandleren) for efterfølgende at købe eller lease bilen direkte fra sofaen med et swipe på mobilen. 

Det er tiltag, hvor branchen har været nødsaget til at gøre op med tanken om, at man kun kan sælge biler fra en fysisk butik, hvor kunderne kan se, føle og dufte bilerne. At rådgivningen kun kan være nærværende, hvis den er fysisk med kunderne. I stedet har det handlet om at finde nye metoder til at sikre effektive kunderejser, som giver den rette tryghed, oplevelse og bekvemmelighed til at købe eller lease en bil – uden salg og rådgivning i butikken, en fysisk underskrift på den printede kontrakt og et dankort, der bippes på terminalen. 

Gode købsoplevelser og stærke kunderejser som disse har været afgørende for bilbranchen i år, og de bliver bestemt ikke mindre afgørende i fremtiden. Bytelab har hjulpet mange kunder med digitale løsninger i årenes løb, som både sikrer den gode kundeoplevelse i brugervenlige, digitale rammer - men som også effektiviserer administrationen ved at skabe overblik, automatisering og dermed bidrager til øget vækst. Se nogle af dem her

 

Nyt år – nye muligheder
Nu står vi så over for et nyt år, hvor Q1 formentligt er præget af fortsatte restriktioner, men forhåbentligt baner vaccinerne vejen for et lysere 2021, hvor både Bytelab og bilbranchen fortsat skal være klar til at tænke nyt og være beredte på nye markedstrends. Digitaliseringen stopper ikke her, men er for alvor begyndt i bilbranchen - og Bytelab er klar til at løfte opgaven. 
 

Endnu en gang glædelig jul og godt nytår!

apps
arrow_forward
Næste artikel
Girls Day in Science 2020 var en succes – selvom Corona tvang arrangørerne til at tænke anderledes.
Rasmus Klemmensen

Rasmus Klemmensen

Marketingansvarlig

Telefon +45 87 11 33 23
Mail rk@bytelab.dk

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål til et af vores indlæg, eller hvis du ønsker en dialog om et muligt samarbejde.

© Bytelab 2019 - Designed by Creative ZOO