Sådan kommer du i gang med at tilbyde leasing af el- og plugin-hybrider

Om Bytelab

Interessen for at erhvervs- og privatlease nul- og lav-emissionsbiler bliver kun større i takt med, at udbuddet øges, teknologien bliver bedre og rækkevidden længere. Derfor har vi været i fuld gang med at geare vores kunder til en grønnere fremtid, hvor de kan tilbyde deres låne- og leasingkunder et grønnere alternativ. I den forbindelse er der en række ”pointers”, som er vigtige at være opmærksomme på, hvis du gerne vil supplere din konventionelle leasingforretning med grønnere biler.

Siden Tesla for alvor kom på banen med deres meget populære Model S tilbage i 2014-15, er der for alvor sat strøm til elektrificeringen af bilbranchen. Batterier som et supplement eller som ren erstatning for konventionelle forbrændingsmotorer er kommet for at blive, og de fleste bilmærker har efterhånden lanceret et større antal nul- og lav-emissionsbiler over de seneste år. Det er godt, for vi har en global udfordring i at mindske vores CO2-udledning med grønnere alternativer. Det har også affødt den nye afgiftsreform (L129), hvis mål er at gøre det mere økonomisk attraktivt at købe og lease miljøvenlige biler. Det har fået interessen for de nymoderne ellerter til at stige hos både private, men også hos firmabilsbrugerne.   

 

Firmabilsbrugere søger ”grønt”

Erhvervslivet har været tilbageholdende, når det kom til el- og plugin-hybrider. Udbuddet af interessante miljørigtige firmabiler er dog begyndt at stige - bl.a. fordi teknologien, rækkevidden og antallet af ladestandere i Danmark fortsat bliver bedre. Mange af bilerne har også lidt sjovere køreegenskaber end deres fossile modpart, da batteripakken er placeret nederst og dermed giver en perfekt vægtfordeling kombineret med et lavt tyngdepunkt. Støjniveauet reduceres også markant, og det samlede antal hestekræfter er ofte større, hvilket er med til at give en aggressiv, men samtidig mere glidende acceleration. Derudover har de nye afgifter hakket en stor luns af beskatningsgrundlaget på især plugin-hybriderne, hvilket har skabt et endnu større incitament til at skifte den store dieselhakker ud med strøm.

Alt i alt er der mange fordele ved at vælge en ”grøn” firmabil. Det er derfor alt afgørende, at I som leasingselskab får sat gang i jeres egen grønne omstilling for at kunne følge med den stigende efterspørgsel. Som en hjælp har vi beskrevet en række elementer, som der skal være kontrol over, når I vil tilbyde leasingkontrakter med grønne biler.

 

Vigtige elementer i en ”grøn” leasingkontrakt

Ønsker I at tilbyde el- og plugin-hybrider til jeres kunder, er der en række elementer, der skal være styr på, før I er klar. Det er naturligvis mange af de samme paramentre, der skal være helt styr på ved leasing af konventionelle biler, men der er også en række elementer, som adskiller sig. 

  1. Beregning af registreringsafgift og beskatningsgrundlag - Her skal I bl.a. være opmærksomme på CO2-tillæget, som er baseret på, hvor meget CO2 en bil udleder. Dernæst er der indfasningsfradraget for el- og plugin-hybrider på henholdsvis 60% og 55% i 2021, som dog gradvist nedtrappes mod 2030, hvor den fælles sats bliver 20%. Dertil kommer der et bundfradrag på kr. 21.700 for konventionelle biler, kr. 71.700 for plugin-hybrider med udledning under 50 gram CO2 pr. km. og kr. 191.700 for elbiler med 0 gram CO2 pr. km. Derudover er der et batterifradrag, som beløber sig til kr. 1.700 pr. kWh i 2021, som dog udfases gradvist mod 2025.

  2. Ladestandere – Når man anskaffer sig en el eller plugin-hybrid er det i de fleste tilfælde nødvendigt med en ladestander/wallboks til hjemmet, så bilen kan lade over natten. Her skal udgifterne til anskaffelse og installation af en ladeboks på hjemmeadressen tillægges firmabilens beregningsgrundlag, hvorefter den skattepligtige værdi af fri bil beregnes som normalt. Dette udfases dog fra d. 01.07.21.

  3. Service – Omkostningerne til service er ofte mindre ved el-biler end ved konventionelle biler, bl.a. fordi der er færre sliddele i en elmotor. De samme fordele er der dog ikke ved plugin-hybrider, som både har en el- og konventionel motor. Det er derfor svært at beregne omkostninger til service, hvorfor dette punkt kan være en joker i leasingydelsen. FDM har lavet en analyse af omkostningerne, som kan ses her: https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbil/alt-om-livet-med-elbil/det-koster-service-paa-en-elbil

  4. Restværdi – Det er ligeledes svært at vurdere, hvad den fremtidige restværdi bliver på el og plugin-hybrider, fordi teknologien stadigvæk er forholdsvis ny, og der kommer hele tiden nye mærker, modeller og varianter til. Teknologien bliver også forbedret hele tiden, og selvom der er indgået en langsigtede plan for afgifterne frem til 2030, vil der stadigvæk være nogle usikkerheder forbundet hertil.

 

Leasingsystem til håndtering af el- og plugin-hybrider

Der er mange elementer, som gør sig gældende ved leasing af el og plugin-hybrider. I skal derfor overveje at skifte jeres nuværende håndtering ud med et smart leasingsystem, som kan klare alle beregninger for jer. Med Bytelab Car Commerce kan I administrere alle jeres biler i bilkataloget, oprette tilbud på de fleste typer af leasing, danne kontrakter og sende til digital underskrift. I kan differentiere servicematricer, bilpolitikker, kampagnebiler mv., så det bliver mere attraktivt for jeres kunder at lease mere miljøvenlige biler. Leasingsystemet laver alle de skattetekniske beregninger automatisk og er altid opdateret med de nyeste satser, så I får mere tid til at fokusere på salg. Læs mere her: https://www.bytelab.dk/produkter/bytelab-car-commerce/

Kontakt Mikael Foged her for at høre nærmere >

apps
arrow_forward
Næste artikel
Sådan vælger du det rette leasingsystem
Rasmus Klemmensen

Rasmus Klemmensen

Marketingansvarlig

Telefon +45 87 11 33 23
Mail rk@bytelab.dk

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål til et af vores indlæg, eller hvis du ønsker en dialog om et muligt samarbejde.

© Bytelab 2019 - Designed by Creative ZOO