
Hos Bytelab afholder vi ca. hver 2. uge en System Demo, der markerer afslutningen på et sprint. En System Demo er kort fortalt en intern præsentation for organisationen, hvor vores tre udviklingsteams fra Products and Delivery på skift fremviser de features, som de har arbejdet på i de sidste 14 dage.
System Demo er et begreb fra det agile rammeværktøj SAFe, som vi implementerede tilbage i sensommeren 2019, og er et vigtigt led i hele vores produktudvikling.
Læs om vores brug af SAFe her.
Kilde: Scaled Agile Framework 4.6
System demo skaber indsigt, involvering og retning
En System Demo er et fastafgrænset og veldefineret event, hvor hvert team kommer på banen og får mulighed for at præsentere og ikke mindst sætte ord på deres arbejde. Det er med til at give et større ejerskab over teamets mål og opgaver, når man som teammedlem ved, at der kommer en System Demo, hvor man skal stå foran sine kolleger mv. og præsentere sit arbejde.
Det er hvert teams opgave at facilitere deres egen præsentation. Hver præsentation tager udgangspunkt i 3 spørgsmål, som de hver har 30 min. til at besvare:
Under hver præsentation er der mulighed for at stille uddybende spørgsmål og komme med feedback til det præsenterede. Det er med til at skabe en god og konstruktiv dialog mellem interessenterne og de tre teams, da alle får en større indsigt og dermed kan være med til at vurdere, om udviklingsarbejdet bevæger sig i den rigtig retning. På den måde sikres det, at der hele tiden er fokus på at udvikle features, som har den højest mulige værdi for vores kunder.
Det vigtigste mål med System Demo
Selvom det er sjovt og spændende at afholde en System Demo, så er det ikke på den baggrund, vi bruger ressourcer på det hver 2. fredag. Det er primært for at stoppe op og give et indblik i, hvor udviklingen er netop nu og ud fra det justere retningen, hvis det er nødvendigt. Det er derfor vigtigt, at alle interessenter får mulighed for at vurdere de præsenterede features - især i forhold til, hvor stor en forretningsmæssig værdi, de kan skabe. Det er vores kunder, som skal anvende vores software på daglig basis, så det er essentielt, at det lever op til deres behov og ønsker. Derfor har vi hele tiden dem for øje, når vi udvikler og forbedrer softwaren, og dette gøres bl.a. til vores System Demo.
Fremtidsperspektiverne
Vi har en klar ambition om at øge graden af vores kunders involvering i vores softwareudvikling, da det giver en unik mulighed for at integrere deres feedback og idéer direkte i udviklingsprocessen. På den måde sikrer vi, at vi udvikler de bedste softwareløsninger ud fra et kundeperspektiv. I den teoretiske forstand lægger SAFe også op til, at man kan invitere kunder til System Demo’s og får dem involveret allerede der. Der er vi ikke endnu, men vi arbejder dog på forskellige modeller, hvor vi kan bringe kunderne ind til bordet og involvere dem på endnu bedre og mere meningsfulde måder.
.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål til et af vores indlæg, eller hvis du ønsker en dialog om et muligt samarbejde.